Gala Cineaștilor sau mulțumescu nu taie

de Curcă Rusanda Alexandru/ Chișinău 2020


sursa foto: realitatea.md

Ieri am fost la Gala Cineaștilor. M-am autoinvitat, că organizatorii nu cheamă cronicarii la gale. Când e de scris, vă rog frumos, că n-are cine scrie și nu ne știe nimeni. Când de tusit, despre tusit nu tre de scris, stați acasă. Frustrarea mea.
Deci n-am văzut nici un film din cele nominalizate ( văzusem Pași pe graniță, dar domnul Deleu și-a retras filmul din concurs, din cauza unor conflicte de interes)
Așa că n-o să vorbesc despre filme, ci despre atitudini.
1. Eu înțeleg că junarnaliștii nu-s oameni și tre să stea pe pod la toate evenimentele, dar se poate de pus câte un scaun la 2, să se rânduiască pe parcursul a 3 ore. Așa, minim respect.
2. Mă așteptam la discursuri incisive și critice din partea laureaților, dar au zburat doar mulțumescuri și recunoștințe, de parcă în Cinematografia națională totul e linge mac. De parcă cineaștii nu-și fac filmele pe banii lor și pe banii părinților lor, de parcă la CNC/UCM/MECC transparența și nepărtinirea stau în capul mesei, de parcă bugetul ăla de 6 mln mdl e suficient pentru a resuscita cinematografia națională, de parcă Moldova Film mai există, de parcă cineaștii sunt asigurați social și medical, de parcă cineaștii nu trăiesc la limita subzistenței, de parcă nu petrec zile și nopți făcând muncă invizibilă, scriind aplicații, rapoarte, aplicând la festivaluri din banii proprii, făcuți la cărat rastvor, transportând colete la Italeea, lucrând la un lucru jegos care-ți fură tot timpul. De parcă ai acces liber la cinemotografe, unde să-ți proiectezi filmele și să nu trebuiască să plătești chirii penibil de mari. Nici un cuvânt. Doar n-o să strici cheful la meseni. Nu e locul potrivit. O să vorbim in continuare pe facebook-uri. A se vedea discursul lui Robert de Niro. Dacă ți se dă un microfon, vorbește. Vorbește în numele tuturor. Precariatul și cumătrismul sunt motive destul de serioase.
3. Subsemnata, în calitate de cronicar de film documentar, am fost surprinsă să aflu că nu există nominalizare pentru promovarea cinematografiei în mass-media. Eu înțeleg că critica de film e aproape inexistentă, dar se mai scrie. Eu scriu când sunt invitată să muncesc la festivaluri, Oksana Buga scrie pentru blogul nostru, Marin Basarab pentru Briciul, Violeta Tipa, Dumitru Olărescu, Mihai Poiată, Larisa Turea scriu pentru revista Academiei de Ștințe, Arta. Poate mai sunt nume pe care nu le cunosc, sau îmi scapă acum, dar se scrie. În general critica de artă în Moldova trece printr-o perioadă prelungită de criză, în primul rând pentru că nu există școală și-n a-l doilea, pentru că nu sunt susținuți și promovați cei care scriu. 80% din filmele nominalizate ieri, nu au o cronică amărâtă. CNC/MECC/UCM sunt obigați să investească în critică, dacă vor o dezvoltare armonioasă a industriei. Tot atunci, s-or învăța și cineaștii să reacționeze adecvat la critici, fără să o ia personal și să cheme la razboare nouzeciste cronicarii.
4. E foarte fain că s-a întâmplat acest eveniment. E un act de empowerment pentru cei ce fac film.
5. E fain că în juriu au fost critici și profesioniști din România. Sper în câțiva ani să fie invitați în juriu și criticii moldoveni.
Urmează o perioadă în care voi privi toate filmele nominalizate și voi veni cu propria listă de câștigători. Model furat de la Ronin Terente, care, cu fiecare postare pe FB, se bagă în toate listele negre din industrie.
Și da, resuscitarea cinematografiei naționale se va întâmpla atunci cineaștii vor învăța să vorbească public, despre probelemele cu care se confruntă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s